INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 24 16 februari 2019
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
Zoals u vermoedelijk al weet is er dinsdag a.s., 19 februari, een informatiebijeenkomst over het Voorlopig Ontwerp (VO) van de ongelijkvloerse kruising Zwolsestraat/ Gevers Deynootweg. Dit VO is 31 januari vrijgegeven voor inspraak. U kunt een zienswijze indienen tot uiterlijk 13 maart.
Er zijn twee manieren om uw zienswijze in te dienen:
Digitaal, via de volgende link
Per post: U kunt het opsturen naar (een postzegel is niet nodig):
Gemeente Den Haag
t.a.v. DSO/PmDH/K. Snoep
Antwoordnummer 1790
2501 VC Den Haag
Uw zienswijze dient uiterlijk op woensdag 13 maart 2019 bij de gemeente binnen te zijn. Houd hier rekening mee als u per post reageert.
Imago heeft vandaag bijgaande zienswijze ingediend, waarvan u desgewenst gebruik kan maken. (Apart bij deze mail gevoegd in Word).
Kort gezegd komt onze reactie er op neer, dat de zuidelijke ontsluiting, bij voorkeur ongelijkvloers, de enig mogelijke oplossing is, omdat een noordelijke ontsluiting niet kan op grond van geldende normen en criteria voor de leefbaarheid en het woon- en leefmilieu in de buurt.
Dat de gemeente bij haar toetsing van de aangevraagde omgevingsvergunning de gemaakte fouten in de door Hommerson aangeleverde input voor de onderbouwende studies heeft genegeerd is en blijft voor ons een onbegrijpelijke en onacceptabele zaak.
Dat is dan ook de reden waarom we in mei vorig jaar beroep hebben aangetekend tegen de verleende omgevingsvergunning voor plan Hommerson. Helaas duurt de behandeling van dit beroep maar voort, terwijl de bouw gestaag vordert. Begin dit jaar hoorden we, dat de behandeling vermoedelijk pas na de zomervakantie zou plaatsvinden. Omdat het project dan al klaar zou zijn, waren we helaas genoodzaakt om alsnog een voorlopige voorziening aan te vragen. Wij hebben verzocht de afbouw van het complex aan de noordelijke kant stop te zetten, totdat er uitspraak is gedaan in de beroepszaak. Ons beroep betrof immers de bouwhoogte van het gedeelte van het complex langs het hellende deel van de Zeekant en de noordelijke ingang. We zijn nu in afwachting van de behandeling van deze voorlopige voorziening. Inmiddels is duidelijk, dat het beroep zelf in mei of juni zal worden behandeld.
De ongelijkvloerse kruising
In gewoon spraakgebruik is het gewoon een tunnel. Om zo in formele taal genoemd te mogen worden is hij volgens de verkeerstechnische definities echter te kort, vandaar dat het formeel een ongelijkvloerse kruising wordt genoemd.
Waterveiligheid
De voorgestelde tunnel gaat dwars door de zeewering heen. Daardoor is het een vrij uniek ontwerp, ook al is een tunnel dwars door een waterkering al eerder gerealiseerd, zoals een oeververbinding bij Rotterdam, zo werd ons door een Hoogheemraad van Delfland verteld op een informatiebijeenkomst.
Dat Delfland ook in deze situatie extra zorgvuldig nagaat of er aan deze oplossing onaanvaardbare risico’s voor Zuidwest Nederland zijn verbonden staat buiten kijf. De –ook internationaal erkende- expertise en ervaring van de Nederlandse waterbouwkundigen, verenigd in het Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW), het hoogste adviesorgaan op het gebied van waterveiligheid, wordt dan ook nadrukkelijk in de besluitvorming betrokken.
We schreven het al eerder: Voor een of ander lokaal plannetje zal de waterveiligheid van Zuidwest Nederland niet op het spel gezet worden. Het zou er anders somber uitzien voor Nederland, waar overal lokale plannetjes voor meervoudig gebruik van de waterkeringen worden ontwikkeld.
Door het verlagen en verbreden van de doorgang naar de boulevard via de korte Zeekant, komt deze doorgang er net zo uit te zien als de doorgang tussen het Kurhaus en de Palacepromenade.
Uit de uitgebreide studie naar de waterkeringtechnische effecten van plan Hommerson, inclusief het verlagen en verbreden van de korte Zeekant (dec 2016) blijkt, dat de waterveiligheid verbetert t.o.v. de huidige situatie.
In een vervolg onderzoek van Arcadis (jan 2018), waarin de verlaging korte Zeekant nog eens apart is bekeken, wordt deze conclusie nog eens bevestigd. In dit vervolgonderzoek is ook een eerder conceptontwerp van de tunnel in combinatie met de verlaagde Zeekant voor een zichttermijn van zowel 50 als 200 jaar onderzocht. Voor deze combinatie wordt een aantal aanbevelingen gedaan. De overall-conclusie is, dat wanneer de aanbevelingen worden gevolgd,de realisatie van de tunnel mogelijk is. Met tunnel wordt het niet minder veilig dan het nu is.
Ter overdenking:
Wanneer de voorspelde zeespiegelrijzing/klimaatverandering zich ook voordoet, moeten er op nationaal niveau voor de gehele kust alternatieve maatregelen worden ontwikkeld. Het Scheveningen Bad met haar boulevard en horecaplint zoals we het nu kennen, zal over 50 – 200 jaar onherkenbaar veranderd zijn.
De Fuikproblematiek en de Verkeersvisie 2025
De Fuik is een al jaren door iedereen erkend probleem. Niet voor niets is in het uitvoeringsprogramma van de Verkeersvisie 2025 uit november 2016, het onderzoek naar oplossingsmaatregelen als een prioritair project voor 2019 aangemerkt.
Een algemeen misverstand is, dat de Fuikproblematiek zich vooral voordoet tijdens de 30 zeer drukke en 10 piekdagen. Na de Kurhausgarage is het Zwarte Pad nu altijd als eerste vol, ook op de gemiddeld 145 drukke dagen. De gemeente streeft naar een verhoging van het aantal bezoeken van 14 miljoen nu naar 21 miljoen in de toekomst (plus 50%!). Men hoeft geen verkeersdeskundige te zijn om te kunnen stellen dat dan, ondanks alle autobeperkende maatregelen, er toch meer verkeer richting Scheveningen wordt gegenereerd. Met de toevoeging van 700 extra parkeerplaatsen in de boulevard is het onvermijdelijk dat met de noordelijke ontsluiting een groot deel van dit extra verkeer zich via de Gevers Deynootweg zal afwikkelen. De Fuikproblematiek doet zich nu al veel vaker voor dan die 40 dagen/jaar en dat wordt zonder maatregelen alleen maar nog vaker.
Een essentiële maatregel is een goed verkeersbegeleidingsysteem, zoals Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) en een parkeerverwijssysteem(PVS), al beginnend op het snelwegennet. Een tweede maatregel is het creëren van goede P&R en P&B voorzieningen, ook al ver voor Bad. En een derde maatregel is op drukke momenten de Gevers Deynootweg richting Zwarte Pad afsluiten. Deze maatregelen in combinatie met vrije doorgang voor bestemmingsverkeer, bv met een systeem van kentekenherkenning, moeten leiden tot een betere bereikbaarheid van Bad voor hen, die daar moeten zijn voor wonen, werken, bezoek bewoners en hotels.
Op alle zeer drukke – en piekdagen (nu gemiddeld 40 dagen/jaar volgens de Verkeersvisie 2025) moet elke bewoner van Scheveningen nu al aanschuiven in de file op de van Alkemadelaan en Zwolsestraat. Het afsluiten van de Gevers Deynootweg richting Zwarte Pad en Hommersongarage met noordelijke ingang, zodra deze vol zijn, zal filevorming op de Zwolsestraat opleveren.
Een beleid van Vol = Vol met behulp van DVM, PVS en P&R/P&B is voor heel Scheveningen een absolute must.
In de Verkeersvisie 2025 is t.a.v. de tunnel naar de Hommersongarage nadrukkelijk gesteld: “Voor de verkeersafwikkeling heeft deze oplossing een positief effect, omdat de genoemde kruising niet wordt belast met het verkeer dat de parkeergarage in het plan van Hommerson wil inrijden of verlaten.” Maar tegelijkertijd werd toen (2016) ook geconcludeerd: “Deze oplossing heeft naast het positieve effect op de verkeersafwikkeling echter ook negatieve effecten, zowel financieel als stedenbouwkundig (inpassing tunnelmond(en)”.
Inmiddels is financieel een reservering voor de aanleg van de tunnel in de gemeentebegroting opgenomen. En dit VO voor de ongelijkvloerse kruising is het resultaat van de stedenbouwkundige analyse.
De gebruikers van de Palace- en Zeekantgarages
Met of zonder tunnel is een verlaagde, verbrede en autovrije korte Zeekant als aantrekkelijke en comfortabele toegang tot de boulevard één van de ambities uit het Programma De Kust Gezond. Nu blijkt ook nog eens, dat deze ingreep de waterveiligheid verbetert t.o.v. de huidige situatie.
Wat er ook uit de besluitvorming over de tunnel voortkomt, deze ingreep zal dan ook naar verwachting in ieder geval doorgaan, zoals ook al van meet af aan (2015) de bedoeling was.
De consequentie is wel, dat de gebruikers van de private Palace- en Zeekantgarages moeten omrijden via de Gevers Deynootweg en de lange Zeekant. Met een noordelijke ontsluiting moeten ook zij op (zeer) drukke dagen aanschuiven in de file. Met de tunnelontsluiting aan de zuidzijde zal deze situatie zich veel minder vaak voordoen. Zeker zodra de in het uitvoeringsprogramma Verkeersvisie 2025 genoemde maatregelen van verkeersbegeleiding zijn uitgevoerd.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw op- en aanmerkingen.
Hopelijk tot dinsdag!
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries
U kan hier een PDF versie downloaden: Nr 24 INFORMATIE NOORDBOULEVARD 16-02-2019 def
Zienswijze Imago in Word: Zienswijze Imago VO tunnel def