INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 23 31 oktober 2018
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
In onze vorige nieuwsbrief van juli hebben we u geïnformeerd over:
Ad 1 Vergunning herinrichting boulevard
Onze zienswijze op de ontwerpbeschikking is afgewezen. Op 25 september is de vergunning verleend. Tot uiterlijk 5 november kan een beroepschrift worden ingediend bij de rechtbank.
In de afwijzing staan enkele fundamentele onjuistheden. Zolang Delfland nog geen groen licht heeft gegeven voor de tunnel, blijft door deze onjuistheden -net als bij de vergunning voor het vastgoed- het risico op een permanente noordelijke ontsluiting bestaan.
De onjuistheden betreffen:
Wij gaven aan in onze zienswijze, dat de vastgoedontwikkeling niet kan zonder een gelijktijdige verlegging van de boulevard, omdat de oude boulevard dan zou doodlopen op het vastgoed.
De gemeente stelt in haar afwijzing: Wij delen deze opvatting niet. Wij merken op dat beide ontwikkelingen los van elkaar kunnen worden uitgevoerd. Indien de boulevard zou worden verlegd en vergroot zonder vastgoedontwikkeling, zou dit geen invloed hebben op het gebruik van het bestaande vastgoed. Indien de boulevard niet of pas na de vastgoedontwikkeling zou worden verbreed zou dit tot gevolg hebben dat de boulevard (tijdelijk) smaller wordt maar deze niet onbruikbaar maken. Door beide projecten gelijktijdig uit te voeren wordt de overlast beperkt tot één badseizoen in plaats van twee.
Dit is pertinent onjuist. De breedte van het nieuwe vastgoed (van keerwand richting zee) is 57,5 meter, de afstand van dezelfde keerwand tot de kaderand van de oude boulevard is 56 meter. Het vastgoed is dus 1,5 meter breder dan wat er nu aan bebouwing + boulevard was. Bezoekers van de horeca in het breedste deel van het vastgoed moeten dan dus vanaf het strand naar boven klimmen.. De terrasjes voor het vastgoed komen op het strand te liggen in plaats van de strandtenten, er is geen plaats meer voor kiosken en leveranciers kunnen er niet meer door. Van een versmalde maar toch nog bruikbare oude boulevard is dus geen sprake!
Dit is eenvoudig na te gaan op Google Earth wat betreft de oude situatie en de bouwtekeningen van het nieuwe vastgoed. In bijlage 1 is een en ander zichtbaar gemaakt aan de hand van de plattegrond van het nieuwe vastgoed (fig 1), de doorsnede op het breedste deel van het nieuwe vastgoed (fig.2), een meting in Google Earth van de oude situatie (fig 3) en een combinatie van deze drie (fig 4).
In het door de gemeenteraad vastgestelde VO Noordboulevard van 17 november 2016 (RIS 295697) staat het ook als uitgangspunt (par. 2) : Het mogelijk maken van de vastgoedontwikkeling van Hommerson door verlegging van de Boulevard.
In de komende paar jaar worden bewoners en ondernemers van Bad geconfronteerd met een aantal min of meer gelijktijdig uitgevoerde projecten, nl.:
Elk van deze projecten heeft effect op de omvang en routekeuze van het bezoekersverkeer over de wegen in de buurt. Van de projecten 1.2 en 4 zijn de effecten in het jaar 2027 alleen per project bepaald. Alleen de waterkeringtechnische effecten zijn voor project 1, 2 en 3 integraal bepaald. Project 3 is steeds verschoven van project 1, naar project 2. En nu doet men alsof de Knip onderdeel is van het nieuwe project, de ongelijkvloerse kruising. Op dit voortdurend verplaatsen gaan we onder C in.
In onze zienswijze op het project herinrichting boulevard wezen we op de optelling (cumulatie) van deze effecten. Ook in ons beroep tegen de vergunning voor het vastgoed hebben we aangegeven, dat de buurt er niets voor voelt om zowel door de hond als de kat als de kanarie gebeten te worden.
De gemeente wijst dit af, met als motivering: De cumulatie van de effecten van verschillende projecten, niet zijnde het onderhavige bouwplan, kunnen niet ten laste komen van het onderhavige bouwplan. De belasting voor het verkeer en het milieu van ieder project dient afzonderlijk te worden bekeken en berekend en kan niet aan andere projecten worden doorberekend. Elk bouwplan dient op zijn eigen merites te worden beoordeeld. Op dit moment is er voor de ongelijkvloerse kruising die geprojecteerd is op de kruising Zwolsestraat Gevers Deynootweg nog geen omgevingsvergunning aangevraagd. De effecten van deze ongelijkvloerse kruising dienen in het kader van die vergunningprocedure te worden berekend en besproken. Derhalve zal op dit punt verder niet inhoudelijk worden ingegaan.
NB 1. In onze zienswijze hebben we het juist niet gehad over de cumulatieve effecten van de ongelijkvlooerse kruising en de andere projecten. Wat we vroegen is om de cumulatieve effecten van de vierprojecten te bepalen in 2 varianten, namelijk één zonder en één met ongelijkvloerse kruising!
NB 2. Voor het realiseren van het paviljoen was ook nog geen omgevingsvergunning aangevraagd, maar die is wel in alle effectstudies meegenomen. De Knip kan ook zonder ongelijkvloerse kruising worden gerealiseerd.
De milieuwetgeving, en specifiek de m.e.r. richtlijn, heeft ten doel een hoog niveau van bescherming en verbetering van de kwaliteit van het (woon- en leef)milieu te garanderen. “Bijlage III EU richtlijn milieubeoordeling projecten” steunt ons in onze wens om de beoordeling in samenhang te laten plaatsvinden door het stellen van criteria. In bijlage 2 treft u deze aan.
Het vastgoed is op zich al een groot project, waarvan enige honderden panden de gevolgen gaan ondervinden. In combinatie met de andere drie projecten neemt de omvang en het aantal panden toe. De stikstofdepositie op het nabijgelegen Natura 2000 gebied schiet bij cumulatie over de norm heen. De geluidbelasting van de panden langs de Gevers Deynootweg overschrijdt alleen al als gevolg van het vastgoed de maximaal toelaatbare grenswaarde van 63 dB(A), bij cumulatie met de andere 3 wordt dat nog erger.
Op 15-12-2016 is het raadsvoorstel Raadsvoorstel van het college inzake Voorlopig ontwerp Noordboulevard, Middenboulevard en Kurhaus e.o (RIS295697) met slechts 1 stem tegen aangenomen, met daarin:
In de vergunning zelf worden de ambities van het uitvoeringsprogramma De Kust Gezond en het vastgestelde Ruimtelijk Kader nog eens herhaald:
Uitnodigende doorgangen
Verkeer en (loop)routes
Al met al lijkt de gemeente koste wat het kost te willen voorkomen, dat de gevolgen van deze verkeerswijzigingen bij elkaar worden opgeteld. Logisch, want dan dreigen de normen overschreden te worden. En de buurt wordt daar de dupe van.
Dit stelt ons voor het dilemma om wel of niet tegen deze vergunningverlening in beroep te gaan.
Niemand is gebaat bij procedurele vertragingen, maar een permanente ontsluiting aan de noordzijde bij Carlton Beach moet voorkomen worden. Net als de buurt wil de gemeente voorkomen dat de bereikbaarheid, de leefbaarheid en het milieu (verder) verslechtert. De raadsbesluiten staan tenminste bol van deze ambities. Ook de wetgeving is duidelijk. Daarbij komt dan ook nog, dat de motivering van de gemeente om onze zienswijze af te wijzen wel heel simpel te weerleggen valt.
Ad 2 De gevolgen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
In bijlage 3 treft u de oplossing van de gemeente aan. We hebben het kunnen uittesten met de aanvraag omgevingsvergunning voor het paviljoen aan het einde van de Noordboulevard bij Carlton Beach. We hebben ietsje meer gekregen dan het aanvraagformulier, maar zeker niet het hele pakket. Het komt de transparantie van de besluitvorming beslist niet ten goede.
Ad 3. Het bestemmingsplan Noordboulevard.
We hebben onze opmerkingen op het concept bestemmingsplan doorgegeven aan de gemeente. De opmerkingen betreffen vooral de in het concept opgenomen hoogtematen van het garagecomplex en het paviljoen, die afwijken van het vastgestelde Ruimtelijk Kader Noordboulevard.
Het vooroverleg hierover is naar later verschoven. Zodra we iets meer weten, hoort u het.
Stand van zaken ongelijkvloerse kruising
In juni is een groep belanghebbenden bijeen geweest om te praten over de ongelijkvloerse kruising. In de eerste nieuwsbrief De Kust Gezond van 10 september treft u het verslag hiervan aan en allerlei andere nieuwtjes. Wij raden u dringend aan u ook te abonneren op deze nieuwsbrief. Een aanrader! Met handige linkjes en video’s. U kunt hem vinden onder de volgende link
http://td35.tripolis.com/public/online/dW1tnDXYJcee05jJ3RDQQw/FHN+bal84uva1ivqGgCj7w/view.html
Het Hoogheemraadschap van Delfland heeft van de gemeente nog geen concreet projectplan voor de ongelijkvloerse kruising ontvangen ter toetsing en heeft dus nog geen mening over de haalbaarheid ervan in het licht van de waterveiligheid.
Stand van zaken plan Hommerson
Ten aanzien van de beroepsprocedure tegen de verleende omgevingsvergunning voor het garagecomplex valt nog steeds niets te melden.
Ondertussen vordert de bouw van het winkel-/horecacomplex met garage in rap tempo. De aannemer probeert de boel zo snel mogelijk regendicht en vooral stormvast te maken.
Op 18 oktober is de aanvraag omgevingsvergunning voor het Hommersonpaviljoen aan het eind van de boulevard bij Carlton Beach Hotel gepubliceerd (bijlage 4). Het aantal stukken, dat we als gevolg van de AVG wel digitaal hebben kunnen krijgen is zeer beperkt en niet geschikt om in deze nieuwsbrief op te nemen. Voor een goed beeld van het ontwerp moet men naar het stadhuis. Alleen kijken mag.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw op- en aanmerkingen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries
Bijlages kan je hier downloaden in PDF