INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 19 10 maart 2018
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
In onze nieuwsflits 2 van 27 februari hebben we u twee probleempunten gemeld, die Imago had t.a.v. de ontwerpbeschikking van de verleende omgevingsvergunning plan Hommerson.
Eén daarvan betrof de gebouwhoogte langs de Zeekant. Hierover vindt op 22 maart nog spoedberaad in de klankbordgroep plaats. Of dit probleempunt van tafel kan, zullen wij u daarna zo spoedig mogelijk berichten
In deze nieuwsbrief treft u wel de beloofde toelichting aan op het andere probleempunt, de noordelijke ingang. Bijgevoegd is een concept zienswijze van Imago Noordboulevard met een toelichting in appendix B, die u geheel of gedeeltelijk kunt gebruiken.
De delen over de gebouwhoogte zijn nog als PM aangegeven.
Belangrijk om te onthouden is:
Van de zijde van het college en de raad is veel ingezet om de tunnel mogelijk te maken, zoals de reservering van de benodigde financiën, de inzet van een projectgroep en het keer op keer publiekelijk herhalen van het politieke en beleidsmatige commitment aan de tunneloplossing. Maar de gemeente blijft afhankelijk van de beoordeling door Delfland en RWS.
Wat zou moeten gebeuren, is dat de omgevingsvergunning voor plan Hommerson pas wordt verleend, nadat Delfland de watervergunning voor de tunnel heeft afgegeven.
Op een onacceptabele aantasting van de bereikbaarheid en het woon- en leefklimaat in de buurt door een permanente, grote hoeveelheid extra verkeer in de buurt als gevolg van deze garage met noordelijke ontsluiting zit niemand te wachten.
Maar op uitstel van de vergunning voor plan Hommerson zit ook eigenlijk niemand te wachten. Zeker niet de ondernemers op/langs de Noordboulevard, noch de bewoners en ondernemers met een bouwput voor de deur.
Het is dus zaak, dat de gemeente nog meer druk zet op Delfland om de procedure voor de watervergunning te bespoedigen. Of een alternatieve ontsluiting aan de zuidzijde realiseert.
Om te zorgen, dat de watervergunning er eerder komt dan de omgevingsvergunning plan Hommerson, zal de buurt met steekhoudende argumenten moeten komen.
Uiterlijk 2 april moeten zienswijzen binnen zijn bij het college van B&W. Wie geen zienswijze indient, heeft later geen recht meer om bezwaar te maken, of een voorlopige voorziening aan te vragen!
Onze uitgangspunten zijn:
In onze nieuwsflits nr. 2 hebben we u al onze 2 probleempunten gemeld:
In de appendices A en B bij de zienswijze wordt hierop uitgebreid ingegaan.
Appendix A is vanwege het spoedberaad op 22 maart nu nog niet toegevoegd.
In deze nieuwsbrief gaan we ook kort in op:
Ten aanzien van de 2 ad A en B genoemde punten zijn onze hoofdconclusies:
Als u de download van het Haagse Informatiecentrum heeft gekregen treft u ca. 100 documenten (450 Mb) aan. Daarvan zijn de meesten oudere versies. Bij de ontwerpbeschikking horen 46 documenten, waarvan de meeste grote technische kennis (en moed) vergen om ze te kunnen doorgronden.
In bijlage 1 bij deze nieuwsbrief is de hele lijst van 46 documenten bij de ontwerpbeschikking opgenomen. De voor de twee probleempunten meest relevante daarvan heeft een nummer in de kolom “Nr. Imago website” gekregen. Deze documenten zijn met dat nummer op de website van Imago geplaatst, tabblad Vergunningsproces onder D. Toegevoegd aan deze documentenlijst zijn de publicatie van de beschikking, de Nota van Uitgangspunten(NvU), het Ruimtelijk Kader (RK), het projectdocument Noordboulevard , een overzicht van de Welstandadviezen juni-december 2017, 2 eerdere versies (aug. 2017) van de Principedoorsneden en bijlage 1 Aanmeldingsnotitie Merbeoordeling.
In Appendix A, resp. Appendix B is de zienswijze onderbouwd voor A. Gebouwhoogte langs de Zeekant, resp. B. Noordelijke ingang.
Deze appendices zijn bedoeld om u behulpzaam te zijn uw weg te vinden in het oerwoud van stukken en geven de door ons geconstateerde manco’s in de rapporten weer. Dan nog blijft het een moeilijke materie.
De afsluiting van de korte poot Zeekant en het 2-richtingen maken van de lange poot Zeekant (de zgn. Knip), waardoor de gebruikers van de garages op de Palacepromenade en de Zeekant in de toekomst moeten omrijden, is een essentieel onderdeel van De Kust Gezond: aantrekkelijke doorgangen en meer ruimte voor de voetganger. Begrijpelijk, dat velen vrezen voor de Fuik. De kans om daar in de file terecht te komen is bij een noordelijke ingang vele malen groter dan bij een zuidelijke ontsluiting, met tunnel of een alternatieve zuidelijke ontsluiting. Aan welke kant de ontsluiting ook komt, in alle gevallen zal meer gedaan moeten worden aan de begeleiding van het verkeer, zoals dynamisch verkeersmanagement (DVM), parkeerverwijssysteem en P&R, al beginnend ver buiten Bad.
Voor de effecten van de in de boulevard ingegraven parkeergarage verlaatImago zich op de beoordeling van Delfland en Rijkswaterstaat. Delfland laat de inhoudelijke onderbouwing toetsen door het Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW), het hoogste adviesorgaan op het gebied van waterveiligheid. Dit is een netwerk van ca. 70 experts op het gebied van waterveiligheid. Wie anders zijn in Nederland deskundig genoeg om aan te geven, of de waterveiligheid al dan niet gewaarborgd is?
In 2017 heeft het ENW de normering voor de waterveiligheid geactualiseerd. Zowel het huidige plan Hommerson als de tunnel worden hieraan getoetst.
100% veiligheid kan in Nederland nooit gegeven worden. De normering is gebaseerd op een kansberekening.
Wij gaan er vanuit, dat met de waterveiligheid van Scheveningen, Den Haag en achterland echt niet gemarchandeerd zal gaan worden vanwege een lokaal plannetje voor een mooie boulevard. Het zou er anders somber uitzien voor Nederland, waar overal lokale plannetjes voor meervoudig gebruik van de waterkeringen worden ontwikkeld.
Alle gebouwen aan de zeezijde van de Gevers Deynootweg liggen buitendijks en worden in principe niet beschermd tegen overstroming, zolang de kering zelf (de Gevers Deynootweg) geen gevaar loopt. Het lijkt logisch, dat bij een superstorm de brokstukken van deze bebouwing een zodanig risico voor de kering zelf opleveren, dat men er alles aan zal doen om dat te voorkomen. Misschien herinnert u zich nog de eisen aan trappen naar de nieuwe Moralesboulevard, die in brokken van maximaal 700kg uit elkaar moesten kunnen vallen om schade aan de kering te voorkomen.
Waar het in dit geval om gaat, is dat de buurt een afweging moet maken tussen de kans op een overstroming van eens in de 10.000 jaar versus een nog slechtere bereikbaarheid van woningen en ondernemingen jaar-in jaar-uit. Zeker nu Legoland wordt vergund met 350.000 bezoekers per jaar zonder de verplichting om hiervoor parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren. Waar ieder andere nieuwbouwonderneming wel moet voldoen aan de parkeernormen.
Een aantal mensen heeft ons gevraagd of het afgraven van de korte poot van de Zeekant wel kan in verband met de waterveiligheid. Ons antwoord is daarop steeds, dat de afgegraven Zeekant niet anders wordt dan de andere toegangen, die geleidelijk aflopen naar de boulevard, zoals de Palacestraat en de korte poot van de Gevers Deynootweg bij Carlton Beach.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw op- en aanmerkingen.
Hebt u een fout ontdekt in onze argumentatie, meldt het dan alstublieft.
Vragen zullen we naar vermogen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries agdevries000@ziggo.nl
bijlage 1 – doc lijst
bijlage 2 – concept zienswijze
appendix a – gebouw hoogte
appendix b
bijlage 5
bijlage 6
bijlage 7