Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
Het is lange tijd stil geweest, maar achter de schermen is hard gewerkt en overlegd. Sinds onze laatste nieuwsbrief van mei zijn vele belangengroepen, waaronder Imago, in het kader van De Kust Gezond en de Verkeersvisie Scheveningen betrokken bij de gemeentelijke plannen voor Bad. Tussen nu en eind dit jaar worden de resultaten hiervan openbaar. Nu komt u aan zet!
De gemeente heeft in samenspraak met de door het College van B&W ingestelde advieswerkgroep De Kust Gezond het VO voor de Openbare Ruimte van de Noordelijke Boulevard opgesteld en met belanghebbenden rond het Kurhaus het VO voor omgeving Kurhaus.
Op 14 september is het VO vrijgegeven voor inspraak. De inspraak loopt tot 25 oktober.
Informatiebijeenkomst: dinsdag 4 oktober 2016
Plaats: Kurhaus (Jan Tooropzaal), Gevers Deynootplein 30.
Tijd: 19.30 – 21.30 uur
Programma:
19.00 uur Zaal open
19.30 uur Inleiding wethouder Boudewijn Revis
19.40 uur Presentatie Klaas Hilverda, landschapsarchitect Ingenieursbureau Den Haag
20.00 uur Korte vragenronde
20.15 uur Gelegenheid tot het stellen van vragen bij de verschillende panelen. Medewerkers van de gemeente Den Haag zijn aanwezig om toelichting te geven en vragen te beantwoorden.
21.30 uur Einde
Het concept-VO kunt u raadplegen via onderstaande link:
Het concept VO gaat over de Openbare Ruimte van de Noordelijke Boulevard,tussen Scheveningseslag en Carlton Beach, resp. omgeving Kurhaus. Niet het ontwerp van plan Hommerson. Het bevat vele aantrekkelijke ontwerpideeën en we raden u dan ook dringend aan het gehele ontwerp te bekijken.
Imago is opgericht in verband met de Hommersonplannen op de Noordboulevard. De ontwikkeling van de Openbare Ruimte op de Noordelijke Boulevard is onlosmakelijk verbonden met plan Hommerson. Vanuit die achtergrond ziet Imago zich verplicht om de bewoners en ondernemers in de buurt te waarschuwen voor een tweetal onderdelen in het VO, nl.:
Het moet niet zo zijn, dat via het achterdeurtje van dit ontwerp voor de Openbare Ruimte van de Noordboulevard meteen ook groen licht gegeven wordt voor deze onderdelen van plan Hommerson, waarop deze zich later kan beroepen.
Imago en vele andere belangengroepen hebben voortdurend gewaarschuwd om de zgn. Fuik, het stuk tussen Zwolsestraat en Zwarte Pad, niet nog zwaarder te belasten door de ontsluiting van de Hommersongarage aan de noordzijde bij Carlton Beach te plannen. Het lijkt voor dovemansoren.
Wat wij vrezen is, dat instemmen met dit VO = instemmen met deze ontsluiting bij Carlton Beach.
Wij zijn ervan overtuigd, dat dit een kolossale blunder zou zijn, waar honderden mensen, bewoners, ondernemers en gebruikers van de Palacegarage, tientallen jaren last van zullen houden. In de bijlage zijn alle, door Imago en andere belangengroepen aangevoerde, argumenten om de ontsluiting aan die kant te voorkomen opgesomd.
Bijgaand treft u een paar plaatjes uit het VO aan voor het gebied rond de Noordboulevard/ Palacecomplex.
Als gezegd, het VO is in samenspraak met de advieswerkgroep De Kust Gezond tot stand gekomen. Een groot aantal adviezen is in het VO verwerkt. Het negatieve advies over de geplande ontsluiting van de garage is echter niet opgevolgd.
Het negatieve advies van de werkgroep over de massale omvang van het door Hommerson geplande paviljoen aan het einde van de boulevard lijkt in de tekst van het concept VO verwerkt. De plek wordt in het VO omschreven als: Ter hoogte van Carlton Beach wordt aansluiting gezocht bij het meer informele groene karakter van het Zwarte pad. De boulevard wordt vergroend, en er is ruimte voor een klein podium. Maar in het deel “Verlichting” staat het geplande paviljoen er pontificaal uitgelicht in. Ook hier geldt wat ons betreft, dat dit geen achterdeurtje mag zijn voor groen licht voor plan Hommerson, waarop deze zich later kan beroepen.
U kunt tot 25 oktober een zienswijze indienen bij:
College van B&W
Postbus 12600
2500DJ Den Haag
Eventueel kunt u uw zienswijze ook mailen naar: college@denhaag.nl
met een cc aan: gemeentesecretaris@denhaag.nl
Ter informatie is bij deze nieuwsbrief ook het adviesrapport van de werkgroep De Kust Gezond, over het ontwerp van de Noordelijke Boulevard gevoegd.
De ontwikkeling van de Verkeersvisie Scheveningen in de drie zgn. Denktanks (Bad, Haven, Dorp) is inmiddels ook in een afrondend stadium gekomen. 22 september was de laatste bijeenkomst. Begin oktober komt de nota in het college en ergens in november/december in de gemeenteraad.
Ook in deze groep is gewezen op de nadelige effecten van de geplande locatie van de ontsluiting bij Carlton Beach voor verkeersafwikkeling, bereikbaarheid en leefomgeving van de buurt. Aangedrongen is op onafhankelijk onderzoek door de gemeente van de twee varianten, 1 aan de noordkant bij Carlton Beach en 1 aan de zuidzijde, via een tunnel of anderszins.
We zullen de reactie van het college moeten afwachten. We zullen u informeren, wanneer de Verkeersvisie Scheveningen behandeld wordt in de commissie of gemeenteraad.
De klankbordgroep plan Hommerson, bestaande uit vertegenwoordigers van gemeente, Hommerson en Imago, is sinds mei een aantal keren bijeen geweest en heeft inzage gekregen in het door de aandeelhouders goedgekeurde ontwerp. De klankbordgroep werkt in dit stadium op basis van vertrouwelijkheid, zodat wij U op dit moment geen detailinformatie kunnen geven. Onze bezwaren tegen de locatie van de in- en uitgang en de enorme massa van het geplande paviljoen aan het einde van de boulevard zijn vooralsnog door Hommerson niet gehonoreerd met wel acceptabele alternatieven. We herhalen nog maar eens:
Kern van onze inzet :
– Bewoners en ondernemers willen dit boulevarddeel weer aantrekkelijk gemaakt zien worden;
– De meeste ondernemers zijn voor de nieuwe parkeergarage vanuit economisch perspectief;
– De meeste bewoners zijn tegen vanuit verkeer- en leefbaarheidperspectief.
Compromis: Geen bezwaar tegen een nieuwe parkeergarage, wanneer bewoners en ondernemers daarvan geen last ondervinden.
De wethouder heeft bij de besprekingen in de gemeenteraad ook toegezegd, dat door de vastgoedontwikkeling van de Noordboulevard de verkeerssituatie en de leefbaarheid in de buurt niet mag verslechteren.
De in opdracht van Hommerson uitgevoerde verkeersstudie naar de effecten van de ontsluiting van de parkeergarage aan de noordzijde bij Carlton Beach op de verkeersafwikkeling is nog steeds niet definitief. De klankbordgroep heeft wel een voorlopig resultaat gezien en maakt zich ernstig zorgen over de daarin gehanteerde uitgangspunten en aannames. Vooralsnog wachten we echter de toetsing van het onderzoek door de gemeente af. Door al deze vertraging heeft deze studie helaas ook geen informatieve input voor de Verkeersvisie Scheveningen kunnen geven.
De planning is nog steeds, dat Hommerson in november de omgevingsvergunning zal gaan aanvragen.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw reactie, opmerkingen en/of aanvullingen.
DRINGEND advies: ga naar de informatiebijeenkomst en maak uw mening bekend, niet alleen daar, maar ook door uw zienswijze in te sturen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries
Bijlage 1
Aangevoerde argumenten tegen de locatie van de ontsluiting van de Hommersongarage aan de kant van Carlton Beach
Strandbezoekers parkeren hun auto bij voorkeur naast hun handdoek.
Daarom zal een garage van 700 parkeerplaatsen in de boulevard met een ontsluiting aan de noordkant bij Carlton Beach bijna 2 maal meer verkeer dan nu over de Gevers Deynootweg veroorzaken, zowel richting Zwarte Pad als vanaf het Zwarte Pad (de zgn. Fuik). En als de parkeerplaatsen van Zwarte Pad en Hommersongarage op drukke dagen meerdere keren worden gebruikt, heb je het al snel over een verviervoudiging van het verkeer.
Meer verkeer langs woningen aan dit wegstuk geeft meer verkeerslawaai en luchtverontreiniging, slecht voor leefbaarheid en wooncomfort. En ook slecht voor het nabije Natura 2000 gebied.
Meer verkeer op dit wegdeel betekent meer kruisingen met tram en bus, terwijl het streven juist is om zoveel mogelijk belemmeringen voor het OV op te heffen om meer mensen met het OV naar Bad te laten komen.
Meer kruisingen met het OV betekent ook vaker het waarschuwend getoeter van tram en bus.
Meer toeristenverkeer in de Fuik maakt woningen en ondernemingen nog vaker slecht bereikbaar dan nu al het geval is voor bewoners, leveranciers van (verse) producten, bezoekers van bewoners, werknemers, hotelgasten en touringcars.
In Scheveningen is het ongeveer de helft van het jaar drukker dan normaal. Na de Kurhausgarage lopen het Zwarte Pad en de Hommersongarage als eersten vol, omdat ze dichtbij strand en boulevard liggen. Woningen en ondernemingen worden daardoor de helft van het jaar nog langer gedurende zo’n drukke dag slecht bereikbaar.
De gemeente wil meer bezoekers naar Scheveningen trekken, vooral buiten het strandseizoen. Ook al weet men door maatregelen het gebruik van de auto terug te dringen, dan nog zal het aantal dagen, dat de Fuik vol loopt sterk toenemen t.o.v. de vele zomer- en weekenddagen, dat woningen en ondernemingen nu al slecht bereikbaar zijn.
Op drukke dagen komen de voor Bad economisch belangrijke touringcars in de knel bij het laden en lossen van passagiers op de keerlus voor Carlton Beach. Het nu zo rustige straatje tussen Carlton Beach en Strandhotel moet straks al het verkeer naar en vanaf de 700 parkeerplaatsen van de Hommersongarage verwerken en dan ook nog de touringcars tussen in- en uitstaplocatie op deze keerlus en de wachtplaats op de tramkeerlus Zwarte Pad.
Specifiek voor de gebruikers van de Palacegarage:
Deze gebruikers moeten ook via de Fuik hun parkeerplek bereiken en kunnen op drukke dagen in de file aansluiten. De huidige toegang via de korte poot van de Zeekant wordt namelijk afgesloten.
De variant met een ontsluiting aan de zuidzijde van het garagecomplex via een tunnel vanaf de Zwolsestraat onder de Gevers Deynootweg en de korte poot van de Zeekant door is niet onderzocht, hoewel de gemeente erkent, dat deze een positief effect op de verkeersafwikkeling heeft. Er zijn ook geen andere varianten voor de ontsluiting onderzocht.
Hommerson wil een garage bouwen en is zelf verantwoordelijk voor een goede ontsluiting van zijn garage.
De aanvraag omgevingsvergunning plan Hommerson, met ontsluiting aan de noordzijde, staat in november gepland. Als deze wordt goedgekeurd, zal er NOOIT MEER een slimme ontsluiting aan de zuidzijde worden gerealiseerd, omdat dan niet alleen de nieuwe voetgangersdoorgang Zwolsestraat-Boulevard, maar ook de nieuw gebouwde winkels op de Noordboulevard weer gesloopt moeten worden.
De bestaande parkeercapaciteit in Bad wordt onderbenut. Alleen op de ca 5-15 erg drukke dagen per jaar is er te weinig capaciteit.
De door Hommerson beoogde uitbreiding van horeca op de Noordboulevard zal rond sluitingstijd in de nacht verkeerslawaai veroorzaken pal voor de hotels op die locatie, terwijl nu alleen het ruisen van de zee rond die tijd hoorbaar is. Ook voor de hotels en woningen zal ’s nachts meer lawaai en getoeter optreden.
De fietsenstalling aan het einde van de boulevard moet hiervoor verdwijnen, en het is nu al zo’n fietsenchaos daar. De plek is ideaal voor een (grotere) stalling.
Overzicht gedeelte Noordboulevard en dwarsdoorsnede ter plaatse van de korte poot van de Zeekant.
Routering verkeer
Verlichtingsplaatje uit het VO
Volledigheidshalve moet worden opgemerkt, dat het in opdracht van de gemeente uitgevoerde verlichtingsonderzoek heeft plaatsgevonden, ver voor de ontwikkeling van het Ontwerp van de Noordelijke Boulevard is gestart.