INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 17 3 juli 2017
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
In mei en juni hebben zich de volgende ontwikkelingen voorgedaan:
M.e.r.-beoordelingsbesluit.
Het college baseert haar besluit op de ‘Aanmeldingsnotitie m.e.r.-beoordeling. Hierin zijn de resultaten van 12 in opdracht van Hommerson uitgevoerde onderzoeken samengevat. Onderzocht zijn de effecten van een garage met de noordelijke ingang bij Carlton Beach op o.a. verkeer, geluidhinder, luchtkwaliteit, bodem, Natura 2000 en waterveiligheid.
Conclusie van de beoordeling: [..] als gevolg van de bouw van een parkeergarage en winkels/horeca aan
de Noordboulevard Scheveningen geen sprake is van belangrijke nadelige milieugevolgen.
Een noordelijke ingang kan dus volgens dit rapport.
Aangezien de hele buurt weet, dat dat niet kan kloppen, heeft Imago de rapporten ook geanalyseerd. Zij komt tot de conclusie, dat de door Hommerson aan de onderzoeksinstituten meegegeven uitgangspunten niet overeenkomen met de door de raad vastgestelde uitgangspunten, waarover in de klankbordgroep overeenstemming was bereikt. De effecten blijken heel wat ernstiger, wanneer men wel de juiste uitgangspunten had gebruikt.
We vertrouwen er maar op, dat de gemeente, die op dit moment de aanvraag omgevingsvergunning garagecomplex aan het toetsen is, tot dezelfde conclusie komt.
Tegen het m.e.r. beoordelingsbesluit kan geen bezwaar gemaakt worden. Het besluit maakt onderdeel uit van de aanvraag omgevingsvergunning garagecomplex. Pas na het gemeentebesluit over deze aanvraag kunnen zienswijzen en bezwaren worden ingebracht.
Schetsontwerp ongelijkvloerse kruising
Volledigheidshalve is in bijlage 1 het concept Schetsontwerp en de indicatieve planning opgenomen.
Bijlage 1: Concept Schetsontwerp ongelijkvloerse kruising Zwolsestraat – Gevers Deynootweg
Volgens deze –indicatieve- planning zou de bouw van de tunnel pas in februari 2019 kunnen starten en ca. 8 maanden duren. Dat zou dus net in het badseizoen zijn, waar niemand zit te wachten op een opgebroken kruising, de ondernemers al helemaal niet. Op zijn vroegst zou dan de bouw van de tunnel pas eind 2019 kunnen starten.
In de planning van Hommerson zou de garage ongeveer april 2019 in gebruik genomen worden.
Kortom: volgens deze planningen zou het verkeer naar en van de Hommersongarage ruim 1 jaar via de noordelijke ingang moeten. Imago heeft voortdurend aangegeven, dat ook een tijdelijke ontsluiting aan de noordzijde voor de buurt onacceptabel is.
Op de informatiebijeenkomst is er echter nogal wat onrust ontstaan. Een aantal mensen benadrukten het huidige Fuikprobleem en gaven aan, dat de op kosten van de gemeenschap aan te leggen tunnel dit bestaande probleem niet oplost voor de bewoners. Als gevolg van deze onrust heeft het college besloten om niet, zoals oorspronkelijk gepland, nog voor het zomerreces een besluit over de ongelijkvloerse kruising te nemen. Men wil eerst het huidige Fuikprobleem meenemen in de besluitvorming over de tunnel. En daarmee raakt dit project in de vertraging.
Imago heeft niet de illusie, dat de garage Hommerson nog van tafel gaat. Daarvoor is de politieke druk op de herontwikkeling van de Noordboulevard veel te groot. Vertraging in het tunnelproject betekent in haar ogen dan ook, dat er nog langer gebruik gemaakt moet worden van de noordelijke ontsluiting. Minstens 2 jaar, 2 badseizoenen en elk mooi weekend onbereikbare woningen en ondernemingen, te late leveranciers, het voortdurend getoeter van tram en bus op de kruising bij de Alkmaarsestraat, de herrie van midden in de nacht vertrekkende auto’s voor de deur. En misschien wel voor altijd!!
In januari 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met de verkeersvisie Scheveningen 2025 (RIS295689), opgesteld door de gemeente in een intensieve samenspraak met een groot aantal belangengroeperingen in de zgn. denktanks. Al vonden verschillende fracties de Verkeersvisie geen visie, er lag tenminste wat om aan de Scheveningse verkeersproblemen eindelijk iets te doen. Bovenaan de lijst van te nemen maatregelen stonden de invoering van dynamische verkeersmanagement (DVM) tot ver buiten Den Haag op het nationale netwerk, de aanleg van P+R-terreinen buiten Scheveningen, een parkeerverwijssysteem op basis van aantallen beschikbare plaatsen en bij grote drukte de inzet van verkeersregelaars. Voor Bad kwam de Fuik als pregnant probleem uit de bus als onderzoeksproject: “Speciale aandacht krijgt de ‘fuik’ richting het Zwarte Pad . Voorkomen moet worden dat mensen de fuik richting Zwarte Pad oprijden wanneer het parkeerterrein vol is. Bij drukte ontstaan voor de parkeervoorziening lange wachtrijen die overlast geven en de bereikbaarheid verminderen. Deze overlast moet worden beperkt.” De door de denktanks aangegeven onbegaanbare weg van een noordelijke ingang bij de Hommersongarage in relatie tot de Fuik werd door de gemeente echter niet erkend en vond een plaats in het “eigen”hoofdstuk van de denktanks. Ook een systeem van kentekenherkenning voor mensen, die in Scheveningen thuishoren, werd door de gemeente als te complex afgewezen. De inzet van verkeersregelaars blijkt nu al het lokale Fuikprobleem grotendeels op te lossen. Het probleem zit vooral bij de geleiding van de toevloed van verkeer naar Scheveningen.
De verkeersvisie zou worden gevolgd door de opstelling van het uitvoeringsprogramma in het voorjaar van 2017 in samenspraak met de denktanks. Maar sinds januari is het doodstil. Geen uitvoeringsprogramma, laat staan een onderzoek naar oplossingen voor de Fuik. En nu komt men er achter, dat de buurt nu al een bereikbaarheidsprobleem heeft, waar iets aan gedaan moet worden. Onbegrijpelijk en doodzonde!
En de onzekerheid blijft dus troef.
Overig
In onze vorige nieuwsbrief stond, dat Imago nog twijfelde of ze al dan niet bezwaar zou indienen tegen de Beschikking Natuurbescherming. Met tegenzin heeft zij uiteindelijk toch daartoe besloten (bijlage 2).
Onze website is aangevuld met een tabblad “Vergunningproces”. De bedoeling is om hierop alle documenten te zetten die behoren bij de diverse beschikkingen en besluiten. In de loop van deze week worden de laatste documenten er op gezet.
Op de informatiebijeenkomst bleek, dat een aantal aanwezigen niet of beperkt op de hoogte was van wat er gaande is in onze buurt. Ook al is het niet de taak van Imago om de communicatie over dit project te verzorgen, toch het vriendelijk verzoek om, als u mensen kent, die niet op de hoogte zijn van de ontwikkelingen, hen te verwijzen naar de nieuwsbrief en website van Imago.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw reactie, opmerkingen en/of aanvullingen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries
Bijlage 1b – Indicatieve planning
Bijlage 1b: Indicatieve planning
Bijlage 2 – Voorlopige beroepschrift
Dank voor de informatiebrief Nr.17
Mijn grootste bezwaar tegen het aanleggen van de ondergrondse parkeergarage is altijd geweest het veiligheidsrisico voor de kustbescherming op lange termijn.
Je blijft met een gat zitten in de zeewering. Naar mijn mening kan Rijkswaterstaat dat risico voor Nederland niet nemen.
Uitvoering van dit werk geeft een kaalslag
op boulevard Noord zoals we dat nog niet eerder in de geschiedenis van Scheveningen Bad hebben meegemaakt, of er een orkaan langs is geweest.
Er wordt hier direct aan zee gebouwd met eb- en vloedwerking, kans op springtij met verhoging van de zeespiegel.
Er dient toch een alternatief voorgelegd
te worden voor de Vastgoed Ontwikkeling zonder aanleg van de ondergrondse parkeergarage.
Om op een enigszins veilige wijze de ondergrondse parkeergarage te kunnen bouwen is als in het ontwerp aangegeven een kustuitbreiding nodig. Deze loopt boogvormig van even voorbij de zuidzijde van de Pier tot net voorbij het Carlton Beach hotel. De gevolgen kunnen groot zijn, als een heel andere zeestroming langs de kust en mogelijke gevolgen voor de fundatiepalen van de Pier Zuid en de Piertoren. Er zouden toch zeker simulatieproeven moeten komen van deze situatie, uit te voeren in het laboratorium van Deltares in Delft.
Met vriendelijke groet,
Corneel Wolterink
Vanwege de uitbreiding van de kustlijn,’de ‘uitbuiking’, komt in het VO naar voren dat met de meanderende vorm daarvan er invloeden van de Moralis boulevard
kunnen terugkomen op de Noordboulevard. Dat betreft o.a. nieuwe verlichting, andere bestrating, kiosken, zitbanken, en de Naald gaat weg. Nu is de Moralis boulevard een verbinding van Scheveningen Bad naar Scheveningen Haven/Dorp. De Noordboulevard heeft echter een verblijffunctie en sluit aan bij de boulevard rondom het Kurhaus. Als dit veranderd kan dit heel vervreemdend gaan werken. Het laatste ontwerp en aanvraag omgevingsvergunning Noordboulevard van Strandweg Vastgoed BV past heel goed bij het huidige beeld van de Noordboulevard en kan daar op aangepast worden.
Bezwaren van de onbegaanbare weg om de ondergrondse parkeergarage via de Noordelijke ingang te ontsluiten, als aangegeven door ’denktanks’ i.v.m. onder ander de fuik richting Zwarte Pad, worden door de Gemeente niet erkend maar er wordt toch wel rekening mee gehouden. Vandaar komt ontsluiting van de parkeergarage via de ongelijkvloerse kruising Gevers Deynootweg- Zwolsestraat in beeld. Vanaf een aan te leggen tunnelbak in de Zwolsestraat onder de Korte Zeekant door wringend kan dan met een bocht naar rechts de garage ingereden worden. De aansluitende Oranje flat aan de ene kant en de Palaceflat/Palace Promenade aan de andere kant van de tunnel kunnen bouw- en waterschade ondervinden bij aanleg. De 2 da Vinci torens aan de Zwolsestraat zijn gefundeerd op grote evenwichts betonblokken en kwetsbaar voor onderspoeling door veranderende grondwaterstromen als daar die tunnelbak langszij gebouwd gaat worden.
Met vriendelijke groet,
Corneel Wolterink
Hoe staan Imago lezers tegenover plannen voor het bouwen van een Paviljoen op het te verleggen strand van de Noordboulevard.
Dat geeft een kans op wildgroei op het strand, er is nu het Nationaal Kustpact om dit te controleren.
Met vriendelijke groet,
Corneel Wolterink