INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 16 26 april 2017
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
In vervolg op onze vorige nieuwsbrief treft u hierbij de laatste ontwikkelingen aan.
Maar allereerst vragen wij uw aandacht voor het volgende.
Imago heeft in de afgelopen 5(!) jaar in de klankbordgroep plan Hommerson de belangen van de buurt zo goed mogelijk proberen in te brengen en u met de nieuwsbrief zo goed mogelijk op de hoogte te houden. In de nieuwsbrief leggen we enerzijds verantwoording af over onze input in de klankbordgroep en de motivatie daarachter, anderzijds geven we signalen af, wanneer we denken, dat onze inbreng in de klankbordgroep niet of te weinig door de gemeente of Hommerson wordt opgepikt.
In het gezamenlijk en in meestal goede harmonie verlopende overleg tussen Hommerson, gemeente en Imago in de klankbordgroep zijn in die 5 jaar de volgende resultaten bereikt:
A. Plannen in een nieuwe fase
De plannen voor onze buurt zijn een nieuwe fase ingegaan. De fase van vergunningen en beschikkingen. Daarbij gaat het om de volgende ontwikkelingen:
Vier ontwikkelingen, die nauw met elkaar zijn verweven, maar die in fasering ver uit elkaar liggen. Dat levert een uiterst gecompliceerd traject van vergunningen/beschikkingen voor het komend jaar op, niet alleen voor u, ook voor de gemeente en Hommerson.
B. Diversiteit in belangen
Imago zal u in de komende periode zo goed mogelijk blijven informeren over de besluiten, die er liggen en die zo nodig van haar commentaar te voorzien. MAAR …
Imago is geen rechtspersoon. In het formele vergunningenproces kan zij daarom niet als formele belanghebbende optreden door het indienen van bezwaren tegen besluiten van overheidsorganisaties.
Dat kunt u alleen, wanneer u kunt aantonen, dat uw belang geschaad wordt door een besluit.
En de belangen in de buurt zijn zeer divers. Zo hebben bijvoorbeeld bewoners van de fuik alle belang bij een goede verkeersafwikkeling, eigenaren van gebouwen langs de Zeekant en de Gevers Deynootweg bij de bouwveiligheid van hun gebouwen, ondernemers in de buurt bij een goede bereikbaarheid, enz.
C. Onzekerheid troef
Hommerson heeft behoefte aan zekerheid, begrijpelijk, want het is me nogal een project. En houdt daarom strak vast aan de eigen planning met ontsluiting aan de noordzijde, zolang er nog niets vaststaat rond het tunnelproject.
De belanghebbenden krijgen de ene beschikking na de andere te zien, die als los zand worden gedropt en waarvan men de consequenties van het al dan niet in het geweer komen eigenlijk niet kan overzien.
Imago heeft kort geleden bijgaande brandbrief gestuurd aan de wethouder (bijlage 1). In het hierop volgende gesprek kwam naar voren, dat men weliswaar onze wens tot een integrale benadering goed begreep, keihard werkte aan het tunnelproject en daarvoor op zoek was naar manieren om het proces te versnellen. Maar ook de gemeente heeft geen zekerheid of het allemaal lukt.
Uitgangspunt van Imago in deze onzekere nieuwe fase
De buurt heeft er alle belang bij dat het proces zo vlot mogelijk verloopt. Liever 1½ jaar in de rotzooi dan 2½ jaar. En ondernemers missen dan 2 badseizoenen i.p.v. 1.
Enerzijds zouden daarom bezwaarprocedures zo veel mogelijk moeten worden vermeden.
Anderzijds moeten de diverse belanghebbenden op cruciale onderdelen van de besluiten zoveel mogelijk garanties/zekerheid zien te krijgen.
In dit complexe proces met in tijd ver uit elkaar liggende besluiten zal iedere belanghebbende voor zichzelf moeten uitmaken, welk besluit zo cruciaal is voor zijn/haar belang, dat het de vertraging van het totale proces rechtvaardigt.
Wij vinden, dat zowel gemeente als Hommerson hierop beter en alerter moeten acteren en communiceren, dan zij tot nu toe hebben gedaan:
De ontwikkelingen
Ad 1 Garagecomplex plan Hommerson
De volgende (concept)besluiten liggen voor, die allemaal nog uitgaan van de noordelijke ingang:
In bijlage 2 hebben we geprobeerd de planningen in een eerste conceptoverzicht samen te vatten. In overleg met de gemeente zullen we dit in de komende tijd completeren.
Ook de bereikbaarheid van de hotels tijdens de aanleg is een zorgpunt, waarover nader zal moeten worden overlegd.
De keerwand is bepalend voor verloop van het totale proces. Zonder keerwand dit jaar loopt het project meteen een jaar vertraging op. Terwijl per 1 oktober dit jaar wel alle zaken op de Noordboulevard worden dichtgespijkerd. Om deze vertraging te voorkomen zou conform ons uitgangspunt Hommerson hier actiever kunnen optreden, door de eigenaren/besturen bij elkaar te halen om te komen tot een bevredigende afhandelingsprocedure. En de gemeente door haar besluit zo snel mogelijk aan te passen, wat betreft de lengte van de keerwand.
https://doczend.kpnlokaleoverheid.nl/downloads/BC171721AB2E0E239A3B26CBB342352F
De Welstandcommissie had andere ideeën over het gebouw, dan wat er in het oorspronkelijke plan stond en in de film “De parel aan de Noordzee”werd getoond. Hommerson is opnieuw gaan tekenen, met als resultaat een ontwerp, waarmee de Welstand wel kon instemmen. In bijlage 4 treft u een paar plaatjes van het nieuwe ontwerp aan.
De vergunningaanvraag wordt nu getoetst door de gemeente en dat duurt maximaal 12 weken. Daarna wordt het besluit ter inzage gelegd.
Ad 2 Het tunnelproject
Allereerst willen wij hier onze grote waardering uitspreken voor de inzet van de gemeente waar het gaat om de besluitvorming over dit project voor elkaar te krijgen.
Het tunnelproject bestaat uit twee tunnels vanaf de Zwolsestraat, één naar de grote BKSgarage aan de Zwolsestraat en één onder de Gevers Deynootweg en korte poot Zeekant door naar de ontsluiting van de Hommersongarage aan de zuidzijde onder de boulevard. In deze periode vinden allerlei overleggen plaats met primaire stakeholders, zoals HTM, Stedin, Delfland, BKS, Hommerson. Op grond daarvan wordt een programma van eisen (PvE) voor de tunnel opgesteld en een Schetsontwerp.
Het projectteam zet alles op alles om voor het zomerreces (10 juli t/m 20 augustus) een collegebesluit te verkrijgen, zodat er vlak na het reces een raadsbesluit kan volgen. Een ware tour de force!
Cruciaal is de houding van Delfland. Simpel gezegd, de tunnel betekent wel een gat in de dijk. Delfland heeft vooralsnog aangegeven, dat “het licht niet op rood staat”. Omdat Imago zich over het uiteindelijke oordeel van Delfland de meeste zorgen heeft gemaakt, heeft ze een (tijdelijk) alternatief gemaakt. De projectleider heeft aangegeven, dat het team ernaar gekeken heeft en een aantal nadelen ziet. We gaan ons daar zekerheidshalve nog wat verder in verdiepen. Want een noordelijke ingang is en blijft wat ons betreft onbespreekbaar, ook als tijdelijke oplossing.
Ad 3 Ontwerp buitenruimte Noordelijke boulevard & omgeving Kurhaus.
Het Voorlopig Ontwerp (VO) Noordelijke Boulevard& omgeving Kurhaus is op 15 december 2016 vastgesteld door de gemeenteraad. Het verkeert nu in de fase, dat het wordt omgewerkt tot een Definitief Ontwerp (DO). Belangengroepen zouden bij deze uitwerking worden betrokken. Imago heeft wel gehoord van incidentele gesprekken, maar voor zover ze weet is er nog niet een structureel overleg. Met name de in het VO toegemeten aantal strekkende meters van de strandpaviljoens langs de nieuwe boulevard baart de paviljoenhouders veel zorgen. Verder spelen de onzekerheid over de plek van de ontsluiting van de garage, de bouwmassa van het paviljoen, de plekken voor fietsenstallingen en groenstrook een rol. En vermoedelijk zal ook het Vitalizeebesluit bij de uitwerking een rol spelen.
We weten niet wat de huidige planning is.
Ad 4 Ontwerp van het attractiepunt
Naar we hebben gehoord ligt het ontwerp van het paviljoen nog bij de Welstandcommissie. Als die haar fiat geeft, zal de aanvraag omgevingsvergunning volgen. Imago houdt vooralsnog vast aan haar bezwaren tegen de in het ruimtelijk kader toegestane hoogte en breedte maten.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw reactie, opmerkingen en/of aanvullingen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries
Bijlages:
Nr 16 Bijlage 1 Brief Imago
Nr 16 Bijlage 2
Nr 16 Bijlage 3 & 4
Voor wat betreft doorgaan van de Hommerson-parkeergarage heeft Hoogheemraadschap Delfland niet de eindbeslissing.
De visie van de Deltacommissaris en het Kennisplatform Risicobenadering gaan zeker ingeschakeld worden.