INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 9 1 mei 2015
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
Hierbij een update van de gebeurtenissen in de afgelopen maand.
Agenda Kust Gezond
Op 24 maart vond in Muzee de startbijeenkomst over de Agenda De Kust Gezond plaats. Ongeveer 40 vertegenwoordigers van belanghebbenden kregen een presentatie van wethouder Revis over de Agenda. Doel is om in drie maal 4á 5 jaar Bad de mooiste badplaats van Noordwest Europa te laten worden. Voor de 1e fase t/m 2018 is 20 M€ beschikbaar gemaakt. Voor de volgende twee fasen wordt ook gespaard. In de eerste fase zoekt de gemeente quick wins, zoals een tijdelijke opknapbeurt van het Palaceplein en de herinrichting van de toegangen tot Bad (Zwolsestraat, Badhuisweg en Nieuwe Parklaan) door hieraan een zee-strand-duin beleving toe te voegen. Daarnaast spelen in deze periode de herinrichting van de Noordboulevard rond het Plan Hommerson en de herinrichting van het Berkenbosch Blokpleintje rond het plan van een nieuwe parkeergarage aldaar. Want waar mogelijk wil de wethouder zijn acties voor de openbare ruimte laten aansluiten bij initiatieven van private partijen.
Na de pauze was er enig heen en weer gepraat. Het merendeel vond dat eerst een brede verkeersanalyse moest worden gedaan voordat met de herinrichting van de openbare ruimte wordt gestart. Er was verdeeldheid over het doortrekken van Morales naar de noordelijke boulevard. Maar dat lag vermoedelijk meer aan het ontbreken van een precieze definitie van wat onder “Morales” wordt verstaan. De noordelijke boulevard verschilt sterk qua karakter en gebruik door alle terrasjes, winkeltjes, horeca en aangrenzende woonbebouwing.
Niet duidelijk is geworden hoe de participatie van belanghebbenden zal worden georganiseerd. Er komt nog een tweetal bijeenkomsten, maar dit zijn nou niet de bijeenkomsten, geschikt voor echte inbreng door belanghebbenden.
Commissie Ruimte
Op 8 april vond de behandeling plaats van de Agenda Kust Gezond in de commissie Ruimte van de gemeenteraad. Imago heeft ingesproken, evenals het Comité Toekomst Scheveningen Bad(CTSB) en de Bewonersvereniging Noordelijk Scheveningen (BNS). De inspreeknotities van de eerste twee komen op onze website. Het belangrijkste inspreekpunt was het verkeer. Alle drie hebben gepleit voor het zo snel mogelijk maken van de brede verkeersanalyse voor heel Scheveningen. De commissie heeft dit pleidooi overgenomen. De wethouder heeft daarop toegezegd, dat “voor eind 2015 er een integrale verkeersstudie voor Scheveningen naar de raad zal worden gezonden. Naar verwachting zal deze in de commissie Leefomgeving worden behandeld”. In navolging van de door BNS opgestelde Ontwerp Schets Bad 2030 heeft de commissie de wethouder gevraagd ook een visie op het niveau tussen een masterplan en een programma te maken. Ook dit is toegezegd. De Ontwerp Schets is u vorige week toegestuurd en komt ook op onze website te staan.
Klankbordgroep Noordboulevard.
Op 21 april is, na bijna een jaar stilte, de klankbordgroep, bestaande uit Hommerson, gemeente en een aantal leden van Imago, weer bijeen geweest. Er warennog geen nieuwe tekeningen, omdat kort tevoren op instigatie van de gemeente overleg met Hommerson over nieuwe stedenbouwkundige aandachtspunten en de verkeersafwikkeling is geweest. Deze nieuwe bespreekpunten kwamen weliswaar grotendeels overeen met de ideeën, die een jaar geleden al bekend waren, maar vereisten op onderdelen toch een aanpassing van de tekeningen, met name rond het nieuw te creëren Pierplein en het aantrekkelijker maken van het einde van de boulevard.
Voor Imago zijn de volgende onderwerpen cruciaal voor een succesvol vervolgtraject:
Verkeer
In de Agenda Kust Gezond, die u bij onze vorige nieuwsbrief heeft ontvangen, lijkt de wethouder uit te gaan van het gegeven, dat de in- en uitgang van de parkeergarage Hommerson aan de noordzijde van de boulevard komt.Bewoners en ondernemers zijn het hier op voorhand niet mee eens.In de eerste plaats, omdat daarmee een echte goede oplossing, namelijk een tunnel vanaf de Zwolsestraat onder de Gevers Deynootweg en de korte poot van de Zeekant door, dan voor altijd onmogelijk wordt gemaakt. In de tweede plaats omdat daarmee de Fuikproblematiek richting Zwarte Pad op drukke dagen alleen maar wordt verzwaard, waarmee ook de ritzekerheid en frequentie van het OV verder wordt bedreigd en de bereikbaarheid van de hotels wordt verminderd. In de derde plaats, omdat vertrekkend verkeer ’s avonds geluidhinder voor de hotelgasten en bewoners oplevert.
In meer algemene, principiële zin vindt Imago, net als de rest van Scheveningen, dat er eerst een integrale verkeersanalyse van de bereikbaarheid van Scheveningen moet komen, vóórdat er überhaupt besluiten genomen kunnen worden over de aanleg van nieuwe parkeergarages. Imago is van mening, dat een verkeersanalyse van een “puntoplossing”, zoals plan Hommerson is, onvoldoende inzicht geeft in de bereikbaarheid van en verkeersafwikkeling in heel Bad, cq heel Scheveningen. De door de wethouder toegezegde brede verkeersanalyse, die al is gestart en eind dit jaar klaar zal zijn, komt eigenlijk te laat. Waar Imago en anderen in Scheveningen zich zorgen over maken is, dat voor deze brede verkeersanalyse, de aanleg van de garage Hommerson ( en die van de nieuwe garage bij het Circustheater) als een basisgegeven voor de analyse gebruikt gaat worden. Wat gebeurt er, wanneer uit die brede verkeersanalyse zou blijken, dat de aanleg van die nieuwe garage(s) volstrekt overbodig zou zijn of dat de situering van de in- en uitrit van de Hommersongarage aan de noordzijde ongeveer de slechtst denkbare oplossing zou blijken te zijn?. Wordt Hommerson dan gedwongen alsnog zijn nieuwe garage om te bouwen? Met nog meer vertraging en nog langer durende onzekerheid voor de ondernemers op de boulevard.
Afgesproken is dat de gemeente een beperkte verkeersstudie gaat doen naar de ontsluiting van de parkeergarage en de Gevers Deynootweg, als onderdeel van de brede verkeersstudie die de gemeente voor heel Scheveningen gaat uitvoeren en dat deze beperkte studie uitgebreid in de klankbordgroep zal worden besproken.
Bouwveiligheid
De bewoners van de Zeekant maken zich grote zorgen over de gevolgen voor hun gebouwen van een 13 meter diepe afgraving pal voor hun deur en vragen garanties en een onafhankelijk toezicht vóór, tijdens en na de bouw. In ieder geval zal er een monitoring van de gebouwen plaatsvinden. Op dit punt zal een volgende keer worden teruggekomen.
Compensatie verlies parkeerplekken
Er gaan een groot aantal parkeerplekken verloren. Onderzocht wordt of compensatie hiervoor in de nieuwe garage tegen een redelijk tarief mogelijk is. Ook dit punt komt de volgende keer aan de orde.
In- en uitrit bewonersparkeergarage Palaceflats.
Imago heeft aangegeven dat in de eerste plaats het plan zo moet worden vormgegeven, dat niet iedereen toegang heeft tot deze garage en in de tweede plaats, dat de bewoners hun garage wel moeten kunnen blijven bereiken en niet in de rij voor de Hommersongarage moeten komen vast te staan op drukke dagen. Voorkeur is nog steeds een ingang via de Zeekant (shared space) en uitgang via de Zeekant.
Vervolg
In het vervolgtraject wordt een Nota van Uitgangspunten opgesteld, inclusief stedenbouwkundig kader en beperkte verkeersanalyse. Afgesproken is dat de nota met zowel de stedenbouwkundige randvoorwaarden als de verkeersafwikkeling worden besproken in de KBG,voordat er besluitvorming over zal plaatsvinden. Daarna wordt een grote informatiebijeenkomst voor belanghebbenden georganiseerd. Vervolgens wordt deze nota ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd.
Ondanks de hierboven geuite kritiek, wil Imago toch ook benadrukken, dat het overleg in de klankbordgroep in een prettige, open sfeer en goede samenspraak plaatsvindt, met een positief kritische houding van alle partijen. Doel is om er gezamenlijk zo goed mogelijk uit te komen met een voor alle partijen acceptabel project.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw reactie, opmerkingen en/of aanvullingen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries