INFORMATIE NOORDBOULEVARD Nr 10 1 mei 2015
Beste buurtgenoten en andere belangstellenden,
Deze nieuwsbrief bevat belangrijke informatie voor u. Want na een lange tijd van stilte overspoelt de gemeente ons met plannen. Over een aantal daarvan moet zelfs op korte termijn besluitvorming plaatsvinden, liefst nog voor Kerst. Belanghebbenden holden de afgelopen maanden van de ene naar de andere bijeenkomst.
Veel van die plannen raken het plan Hommerson, soms zijdelings, maar een aantal is bepalend voor plan Hommerson. Imago wordt daardoor in een tijdsklem gedrukt, waarmee ze bijzonder ongelukkig is. Maar belangrijker nog, u wordt mogelijk geconfronteerd met besluiten, waarover u niet van tevoren bent geïnformeerd en zodoende ook nog geen gefundeerde mening hebt kunnen vormen.
In de klankbordgroep Noordboulevard, die zich vooral bezighoudt met het plan Hommerson en de effecten daarvan op de omgeving, hapert het participatieproces nogal met afzeggingen van bijeenkomsten op het laatste moment, onvolledige informatie en ontbrekende tekeningen. Geheel anders dan het goed lopende proces voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2014. De in het collegeakkoord aangekondigde participatie van Haagse burgers, Haagse Kracht, blijkt te bestaan uit het bijeenroepen van zoveel mogelijk belanghebbenden, waarbij iedereen mag roepen wat hij wil, zonder dat een echt gesprek tussen belangengroepen ontstaat.
U bent allen door de gemeente uitgenodigd voor de inloopbijeenkomst “De Kust Gezond en de toekomst van de Noordboulevard”op 25 november 2015 van 19.00 uur tot 21.00 uur in Muzee Scheveningen (zie de Scheveningse Courant van 18 november j.l.). Volgens de uitnodiging krijgt u dan ook informatie over de Noordboulevard in relatie tot het plan Hommerson.
Met deze nieuwsbrief gaan we proberen om u zo goed mogelijk te schetsen hoe het proces in elkaar steekt, welke samenhang er bestaat tussen de verschillende plannen vanuit de gemeente en de relevantie daarvan voor het plan Hommerson.
Voor alle duidelijkheid: Imago juicht elke kwaliteitsverbetering van Bad toe en staat dan ook volkomen achter een opknapbeurt van de Noordboulevard. Onze insteek was en is: Als die kwaliteitsimpuls alleen kan met een parkeergarage, dan is dat bespreekbaar, zolang er geen negatieve effecten op de woon-, werk- en leefomgeving optreden.
Lopende plannen vanuit de gemeente, van belang voor het plan Hommerson:
Voor meer gedetailleerde informatie over de plannen ad 1 en 4 kunt u de stukken van de gemeente vanaf zondag op onze website raadplegen.
Ad 1 Agenda De Kust Gezond (zie ook onze nieuwsbrief nr 9)
De Agenda De Kust Gezond betreft het opknappen van de Openbare Ruimte (OR) van Bad in de periode nu t/m 2026. Voorde eerstkomende periode 2014 – 2018 is €20 miljoen gereserveerd. Inmiddels zijn ook de twee laatste bijeenkomsten geweest. Doel van deze bijeenkomsten was om in samenspraak met alle belanghebbenden te komen tot een prioriteitsvolgorde in 20 vooraf geselecteerde projecten voor een concept uitvoeringsprogramma De Kust Gezond en het bepalen van de standaardbeeldkwaliteit van Bad. De opkomst op deze laatste sessies was helaas beperkt.
Voor de standaardbeeldkwaliteit van Bad wordt een Handboek gemaakt, waarin alle losse elementen in de openbare ruimte worden opgenomen, waaruit bij het nader ontwerp later kan worden gekozen. Dan moet u denken aan kleur, vorm en materiaal van verlichtingselementen, banken, bestrating, vuilnisbakken e.d. Op bijzondere plekken kunnen andere elementen worden toegepast, het zgn maatwerk. Voor de Noordelijke boulevard is een belangrijke vraag of alle Moraleselementen 1 op 1 hier naar toe moeten worden doorgezet.
Op de inloopbijeenkomst van 25 november zal het concept uitwerkingsprogramma worden gepresenteerd, evenals het concept-Handboek.
Het project Noordboulevard, inclusief Gevers Deynootweg tussen Zwolsestraat en Zwarte Pad is één van de uitwerkingsprojecten. Wat het concept Handboek betreft, u krijgt daarmee een indruk, met welke standaardelementen straks de Noordboulevard kan worden uitgerust.
Ad 2 Stedenbouwkundig kader Noord(elijke) boulevard
In de door de gemeente aangenomen moties van 4 april en 7 november 2013 zou in overleg met bewoners en ondernemers een stedenbouwkundig kader voor de Noordelijke boulevard, inclusief verkeer en parkeren nader gedefinieerd moeten worden. Imago heeft alleen maar een paar schetsen gezien, die de contouren van het Hommersoncomplex zouden moeten bepalen, maar is tot nu toe niet betrokken geweest bij de opstelling van een stedenbouwkundig kader door de gemeente. Ook de Bewonersvereniging Noordelijk Scheveningen (BNS) niet noch anderen, voor zover wij weten.
Een stedenbouwkundig kader bevat, zoveel is ons inmiddels bekend, hoogte-, breedte- en lengtematen van gebiedsdelen als contouren, waarbinnen gebouwen kunnen worden ontworpen en de openbare ruimte kan worden ingericht voor b.v. verkeer, fietsen en lopen. Ook bevat zo’n stedenbouwkundig kader beeldkwaliteitseisen aan (nieuwe) gebouwen en gewenste zichtlijnen.
De lange periode van stilte rond plan Hommerson is vooral een gevolg van het uitblijven van dit kader, die immers de contouren van het gebouw bepalen.
We hebben inmiddels gehoord, dat voor het einde van dit jaar het stedenbouwkundig kader voor de Noordboulevard zal worden vastgesteld. Dat dit kader cruciaal is voor de verdere ontwikkeling van het plan Hommerson is duidelijk. Vaststelling daarvan betekent echter tevens vastlegging van een aantal effecten van plan Hommerson, die wat Imago betreft vooralsnog niet acceptabel zijn.
Ad 3 Verkeersstudie Scheveningen
Naar aanleiding van de behandeling van de Agenda De Kust Gezond in de Commissie Ruimte op 8 april dit jaar is besloten dat er ook een verkeersstudie Scheveningen breed eind dit jaar ter tafel zou moeten liggen, zodat samenhang wordt aangebracht in de planontwikkeling van Bad. Inmiddels is duidelijk, dat dit pas volgend jaar zal worden. Voor Bad worden daardoor prangende vragen niet beantwoord, zoals: Hoe kan de bereikbaarheid van Bad verbeterd worden? en/of Zijn nieuwe parkeergarages nodig in Bad?. Terwijl wel besluitvorming over de inrichting van de Openbare Ruimte door middel van het ad 2 genoemde kader zou plaatsvinden.
Voor het realiseren van een nieuwe garage met al zijn extra in- en uitrijdend verkeer zoals plan Hommerson toch een cruciaal punt, vindt Imago.
Ad 4 Strandbeleid
De gemeente wil ook een nieuw strandbeleid formuleren ter vervanging van de huidige Strandnota. Ook hiervoor is besluitvorming eind dit jaar voorzien. Op 1 september dit jaar was er een startbijeenkomst, waarvoor u allen bent uitgenodigd, gevolgd door deelsessies. Eén daarvan betrof Strand Bad en Zwarte Pad. Door vele ondernemers van “boven” werd als voornaamste punt ingebracht, dat, zolang er niet met name buiten het seizoen substantieel meer mensen naar Bad komen, , toevoeging van extra horeca en winkels door jaarrond exploitatie van strandtenten de economie van Bad nadelig zal beïnvloeden en daarmee ook de aantrekkelijkheid van Bad.
Voor plan Hommerson is het nieuwe strandbeleid van belang op twee punten, nl ten eerste dat strandtenten ook strandgerelateerde producten zouden mogen gaan verkopen en ten tweede de functie van de geplande publiekstrekker aan het einde van de boulevard. Imago vraagt zich in dat verband ook af of toevoeging van winkels en horeca op dit moment met de huidige bezoekersaantallen economisch wel zo verstandig is voor de rentabiliteit van het nieuwe Hommersoncomplex.
Plan Hommerson en de relatie met de gemeenteplannen.
Zoals hiervoor al gemeld, kon de projectontwikkelaar Hommerson in het afgelopen jaar weinig meer doen dan overleggen met de gemeente over de stedenbouwkundige uitgangspunten voor het project. De Klankbordgroep is na 21 april (zie ook nieuwsbrief nr 9) nog tweemaal formeel bij elkaar geweest op 22 juni en 2 november 2015. In die sessies vertelde de gemeente wat de stedenbouwkundige uitgangspunten voor het plan Hommerson zijn. Tussendoor is nog tweemaal informatie uitgewisseld tussen Imago en Hommerson met concepttekeningen, die achteraf weer werden teruggetrokken.
Op slechts een paar onderdelen bleken de nieuwe contouren van het gebouw af te wijken van die, waarmee in 2014 al zoveel vooruitgang was geboekt. Alle door Imago toen in de klankbordgroep gegeven input bleek echter onder tafel verdwenen te zijn. In feite moeten we weer van voren af aan beginnen, want we beschikken nog steeds niet over goede tekeningen.
In onze vorige nieuwsbrief staat, dat een Nota van Uitgangspunten wordt opgesteld, inclusief stedenbouwkundig kader en beperkte verkeersanalyse en de afspraak dat deze nota met zowel de stedenbouwkundige randvoorwaarden als de verkeersafwikkeling wordt besproken in de Klankbordgroep, voordat er besluitvorming over zal plaatsvinden. Daarna zou dan een grote informatiebijeenkomst voor belanghebbenden worden georganiseerd, waarna vervolgens deze nota ter besluitvorming aan de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
En nu dus een inloopbijeenkomst voor iedereen, weliswaar over De Kust Gezond, maar ook over de toekomst van de Noordboulevard in verband met plan Hommerson. Na het voor de zoveelste keer op het laatste moment afzeggen van een klankbordbijeenkomst gisteren en omdat een nieuwe datumafspraak pas op of na de 25e zal plaatsvinden, heeft Imago besloten u met deze nieuwsbrief te laten delen in bij ons beschikbare informatie over het plan Hommerson in relatie tot de stedenbouwkundige uitgangspunten die de gemeente voor het plan heeft opgelegd.
1 Verkeer
Nog steeds is de in- en uitgang van de parkeergarage gesitueerd aan de noordzijde bij het Carlton Beach Hotel. In eerdere nieuwsbrieven bent u hierover ook al ingelicht over onze bezwaarpunten.
a) De fuik.
De gemeente heeft in een beperkte verkeersstudie uit 2014 op basis van de huidige situatie en een paar eenvoudige uitgangspunten geconstateerd, dat de garage zou bijdragen aan een verminderde fuikwerking, maar dat het probleem zich zou verplaatsen naar de andere kant van de Gevers Deynootweg bij het uitrijden. Een oplossing daarvoor zou moeten worden bepaald op basis van de brede verkeersstudie voor Scheveningen, waarbij gedacht zou kunnen worden aan 2 linksaffers richting Zwolsestraat of een lus over het Palaceplein, Kurhausweg en Harstenhoekweg. Onze bezwaren tegen deze beperkte studie:
– De brede verkeersstudie komt pas volgend jaar.
– De Gevers Deynootweg is niet breed genoeg voor 2 linksafstroken en 1 rechtdoorstrook, zodat de rechtdoorstrook zou moeten komen te vervallen, waarmee de verkeersafwikkeling in Bad ingrijpend verandert;
– Het Palaceplein is DE ontvangstruimte van Bad, waar bezoekers zich nou juist niet door auto’s zouden moeten heen worstelen (zie bv de volle tramhaltes na afloop van zomerse dagen of evenementen)
– Ook de HTM zal toch zeker een mening hebben over het toenemend aantal oversteken in relatie tot de hoge frequentie van trams en bussen. Die is ons niet bekend;
– Een aantal bezoekers zal bewust kiezen voor het Zwarte Pad, ofwel voor de strandtenten aldaar ofwel vanwege het tarief. Deze blijven vermoedelijk in de rij voor het Zwarte Pad staan en creëren zo de fuik. En in het geval dat Hommerson duurder is dan Zwarte Pad is het nog maar de vraag of een verkeersregelaar iemand kan dwingen tot de dure oplossing.
– De basisgegevens en eenvoudige uitgangspunten zijn niet bekend, wel toegezegd, maar nog niet ontvangen.
Forse kanttekeningen dus bij zowel die voorspelde verminderde fuikwerking als gevolg van de nieuwe garage als bij de mogelijke oplossingsrichtingen voor het nieuwe probleem. Daarom is Imago van mening, dat in afwachting van de resultaten van de brede verkeersstudie op grond hiervan vooralsnog geen akkoord gegeven kan worden aan deze locatiekeuze voor de in- en uitgang. Aangezien de aanwijzingen voor verkeersruimte ook onderdeel schijnen te zijn van het stedenbouwkundige kader, maken we ons zorgen, aangezien we deze conceptnota nog steeds niet kennen.
Dezelfde beperkte studie toont overigens ook aan, dat een tunnel onder de Gevers Deynootweg en de korte poot van de Zeekant de beste oplossing zou zijn.
De korte poot van de Zeekant wordt voetgangersgebied, hetgeen betekent, dat de bewoners en ondernemers, die gebruik maken van de bewonersparkeergarage, alleen via de Gevers Deynootweg langs Carlton Beach, over het dak van de parkeergarage en een nieuwe brug hun parkeerplek kunnen bereiken en op mooie en drukke dagen in de file moeten gaan aansluiten. De lange poot van de Zeekant wordt tweerichtingsverkeer voor bestemmingsverkeer, doodlopend op de korte poot. Alle parkeerplekken langs de Zeekant verdwijnen.
Imago heeft gevraagd om voor de Palacebewoners en -ondernemers een shared space-oplossing mogelijk te maken, zodat ze net als nu gewoon via de korte poot hun garage kunnen bereiken.
Imago ziet de noodzaak van de voorgestelde ingrepen niet in en meent, dat er een soepeler oplossing mogelijk is met behoud van een goede zichtlijn vanaf de Zwolsestraat op de boulevard en shared spacegebruik voor de Palacebewoners en –ondernemers.
c) Biesiklette
Door de locatiekeuze van de in- en uitgang van de garage verdwijnt de fietsenstalling aldaar, waarvoor nog geen alternatieve plek bekend is. Nu al wordt elk verticaal element gebruikt om fietsen tegenaan te kwakken en looppaden worden geblokkeerd. En dan is deze Biesiklette nog één van de best gebruikte stallingen in Bad.
2 Hoogte Hommersoncomplex
In 2014 is in de klankbordgroep overeengekomen, dat de daklijn van het complex de hoogtelijn van de Zeekant zou volgen, zodat nergens uitzichtbelemmerende obstakels voor de woningen en ondernemingen zouden ontstaan. (zie ook de impressietekenining bij nieuwsbrief nr 7). In de klankbordgroep van 22 juni 2015 is deze afspraak door de gemeente en Hommerson ook nog eens bevestigd.
De stedenbouwkundige uitgangspunten van de gemeente hebben er echter toe geleid, dat het gebouw iets verder richting Carlton Beach Hotel is verschoven om ruimte te maken voor een Pierplein. Omdat de Zeekant na de Oranjeflats richting Carlton Beach naar beneden helt, maken we ons zorgen over de mogelijke consequenties voor de zichtlijnen vanuit de woningen en ondernemingen aldaar. Dit soort hoogtematen schijnen ook in het stedenbouwkundig kader te worden vastgelegd. Daarom kan Imago vooralsnog niet akkoord gaan met de stedenbouwkundige uitgangspunten en het plan Hommerson.
Nieuwe tekeningen, inclusief dwarsdoorsneden zijn toegezegd, maar nog niet in ons bezit.
3 Publiekstrekker aan het einde van de boulevard
Dat er aan het eind van de boulevard iets zou moeten komen om bezoekers voorbij de Pier te trekken is door Imago altijd ondersteund. Er zou tenminste een visuele trekker moeten komen.
Zie ook de impressietekening bij onze nieuwsbrief nr 7 van 1 april 2014. Toen al is door Imago ervoor gepleit dat deze publiekstrekker niet zo massaal zou moeten worden, dat het zicht op zee vanuit de hotels en woningen geblokkeerd zou worden. Ook hier geldt, dat deze maten in het stedenbouwkundig kader schijnen te worden vastgelegd.
Zijn we nu overal tegen?
Nee, zeker niet. We zijn enthousiast over de zeewaartse verplaatsing van de boulevard, omdat dit een mooie en logische aansluiting op de Moralesboulevard is en de enorme koepels voor de woningen en ondernemingen uit het eerste plan Hommerson onnodig maakt. En ook met de verbreding van de toegang naar de boulevard onder de brug naar de bewonersparkeergarage zijn we het geheel eens, evenals het creëren van een Pierplein. Ook staan we achter het creëren van een betere zichtlijn vanaf de Zwolsestraat op boulevard en Pier door een beperkte afgraving van de korte poot van de Zeekant en een visuele publiekstrekker aan het einde van de boulevard.
Ten tijde van dit schrijven is onbekend, wat er de 25e wordt gepresenteerd en of dit meer is dan in eerdere bijeenkomsten van De Kust Gezond. Maar dat alles met alles samenhangt hebben we met deze nieuwsbrief hopelijk wel aangetoond.
Mis daarom deze kans niet om informatie op te doen over de plannen met uw woon-, werk- en leefomgeving.
Wij adviseren u om naar die bijeenkomst toe te gaan, zodat u uw mening kan geven over de door de gemeente ontwikkelde standaardbeeldkwaliteit in het Handboek, het concept-uitwerkingsprogramma van De Kust Gezond en (de relatie met) het plan Hommerson.
Zoals altijd zijn we benieuwd naar uw reactie, opmerkingen en/of aanvullingen.
Met vriendelijke groet,
namens Imago Noordboulevard
Akke de Vries